söndag 1 april 2012

Summering första träningsperioden

Min träningsplan är uppdelad i sju 4-veckorsperioder samt en formtoppningsperiod på 2 veckor fram till Lidingöloppet. Med den här veckan sätter jag därmed punkt för den första av de sju perioderna och det har blivit dags att summera.

Mest nöjd är jag med att ha undvikit skador och sjukdomar. Inget snack om saken, jag är igång nu! Dessutom har jag varit fånigt trogen själva grundplanen. Alla de pass som skulle genomföras har också genomförts, några gånger dock med rockader inom den veckan där de låg i planen av rent praktiska skäl. Att jag har lyckats lägga band på mig själv och inte träna mer eller hårdare än planerat är förmodligen huvudorsaken till att jag hållit mig förvånansvärt fri från alla former av skadekänningar.

Totalt kom jag, helt planenligt, upp i 13 träningspass under dessa 28 dagar och de var fördelade enligt följande:

Löpning Vanlig 2 st
Löpning Terräng 5 st
Löpning Intervall Backe 1 st
Löpning Intervall Distans 1 st
Motionscykel 4 st

Total träningstid: 9h och 24 min.

Alla löppass inkluderade kom jag upp i 6,6 mil och därtill blev det 9,1 mil på motionscykeln.

Mest minnesvärd är naturligtvis den upphaussade första bestigningen av Kinesiska Muren i Helsingborg och det bästa passet var absolut det allra sista där jag äntligen fick ett tydligt förbättringsbesked på terrängmilen.

Dags således nu att gå in i andra träningsperioden som även den består av uppbyggnadsträning. Enligt planen byts de två vanliga löppassen ifrån första perioden ut mot ytterligare två intervallpass och generellt gäller för intervallpassen att de hela tiden blir lite tuffare. Cykelpassen förlängs med 25% från 40 till 50 minuter och ett par av terrängpassen blir på drygt 1 mil vilket blir de längsta sträckorna jag sprungit på 12 år.

Vilodag idag (söndag), vilodag imorgon (Allsvensk fotbollspremiär) och sedan kickar träningsperiod 2 igång på riktigt på tisdag med den värsta pulsslaktaren av dem alla, Kinesiska Muren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar